KÖRÖS-SÁRRÉTI ÚTIKALAUZ

TÚRÁK GYULA-BÉKÉSCSABA-BÉKÉS KÖRNYÉKÉN

2/13    Gyula - Póstelek   ()

Egykoron zöld sáv jelzés volt.
Az útvonal jelenlegi jelzéseirõl itt olvashatsz.

Távolság: 14 km
Menetidõ: gyalog 3,5 óra

Gyulát a sárga jelzésû túraútvonalnál ismertetjük. A kiinduló pont a várfürdõ fedett uszodája, balra a kastély, jobbra a vár. Áthaladunk az 1802-ben épült egykori várárok felett ívelõ mûemlék hídon. Kapusházát a XIX. század második felében építették, ma ajándékbolt van benne.

Jobbra fordulunk a Kossuth Lajos utcán a Dürer terem mellett.

Az Erkel Ferenc Múzeum idõszaki kiállításainak helye. Az épület híd felõli falát dombormû díszíti, Kiss Sándor gyulai mûvész alkotása, ĄTiszta forrásból" a címe. Dürer, Bartók és Munkácsy alakja látható rajta. Dürer önéletírása szerint édesapja a városhoz tartozó Ajtósfalváról indult el Németalföldre ötvöslegényként, majd visszafelé jövet Nürnbergben telepedett le. Bartók Béla Gyulán is gyûjtött népdalokat (Elindultam szép hazámból...). Munkácsy Mihály pedig a városban találkozott Szamosy Elek festõvel, aki elindította világhíres útjára.

Balra fordulva a Dürer terem után a Nagyváradi úton haladunk az Erkel-tóig (Csókos út), itt ismét balra vezet utunk a Madách utcáig, melyen egyenesen haladunk a MÁV-állomásig. A MÁV-állomástól egyenesen tovább a Halácsy úton, majd a Török-zugi úton- a körgáton- megyünk az Ajtósfalva felé vezetõ vasúti átjáróig. Átmegyünk az átjárón, s balra fordulva egy ideig a vasúti pályával egy irányban haladunk. A tanyánál jobbra vezetõ úton kanálist érünk el, majd kõfalmaradványt. Erdei gyalogúton jobbra levõ nyiladékon Póstelek felé fordulunk.

Jobbra vikendtelepet érünk el, balról az erdõszélét érintjük. A pósteleki konzervgyártól jövõ közúton nem megyünk egyenesen tovább, hanem jobbra fordulunk a széles nyiladékon. Rövid út után balra az elsõ nyiladékon befordulunk s egyenesen haladva a pósteleki tornapályáig jutunk.

A park Gerla közigazgatási területén fekszik. A községre vonatkozó leírást a 2/12-es kék jelzésû útvonalnál olvashatjuk. Visszafelé közúton a Veszely csárda felé az ott levõ autóbusz-megállóhelyet ajánljuk, ahonnan Békéscsabára és Gyulára utazhatunk.

Kórókúpok

Fotó: Boross L.

A fejezet tartalma - A könyv tartalma - KVTE

Következõ túra : 2/14 Békés - Dánfok - Dobozi híd - Marói-erdõ - Póstelek
Elõzõ túra : 2/12 Békéscsaba- Póstelek- Dobozi híd- Szanazug- Városerdõ
Következõ fejezet: Túrák a Hármas-Körös környékén
Elõzõ fejezet: Vízi túrák a Körösökön

Körös-Sárréti Útikalauz (Kondoros, 1984)    ©   Szerkesztette: Goda Péter és Köteles Lajos.
HTML: Vidovenyecz Zsolt, Körösök Völgye Turista Egyesület. 1999.