KÖRÖS VIDÉKI KÉKTÚRA

9.       ECSEGFALVA - RÉHELY (TÚZOKREZERVÁTUM)       9,0 km

ARCHÍV OLDAL - NE HASZNÁLD TÚRALEÍRÁSKÉNT!

Figyelem, ez az oldal mára elavult, mivel az Alföldi Kéktúra útvonala
2006-ban jelentősen módosult (többek között a szakaszolás is).
Ez az oldal csak archiválási céllal maradt meg.

AZ AKTUÁLIS LEÍRÁST ITT KERESD! (KATT!)

A szakaszhoz kapcsolódó térkép: ITT

A szakasz bejárásai: 1997 nyár (k), 2000 áprilisa (gy), 2003 augusztusa (k)

Ecsegfalva központjából, a Berettyó Étteremtől indulunk Dévaványa felé a főúton. A falu határában (0,5 km) a kútnál mindenképpen szedjünk vizet - kies szakasz következik. A műút jobbra kanyarodik, majd balra földút ágazik ki (1,0). Erre kanyarodunk rá az új épület felé, majd 100 méter után jobbra, a régi vasút töltésére (D-nek). Itt még jól járt földúton haladunk, néhol az egykori kavicságyazat is előbukkan.

Ez a vasút Kisújszállás és Dévaványa közt vezetett, a teljes hálózat pedig majdnem 200 km-es volt! A vasútépítő társaság tulajdonában állt a Kisterenye - Kál-Kápolna - Kisújszállás - Gyoma vonal, tehát az Alföldről a Mátra felé közvetlen összeköttetést biztosított. Jobbról gázfogadó (1,5), kicsit távolabb párhuzamosan a műút fut mellettünk. Nyílegyenes utunk átmegy egy régi vasúti betonhídon (2,6).

Keresztúthoz érünk (3,3). A töltésen nem megy tovább  a jól járt földút, csak egy keskeny ösvény vezet tovább a fűben. Továbbra is a töltésen maradunk, irányunkat tartva. Néhol fás részek közt haladunk, bringával kissé döcögős. A táj ennek ellenére szép, bal felől közeledünk az erdőfolthoz. Csatornát keresztezve jutunk a Nemzeti Park széléhez (3,6). Az MTSZ igazolófüzete szerint itt kellene elkanyarodni balra, és K felől megkerülni az erdőt. Nos, csak egy kérdésem van: mégis merre gondolták uraim? Az úton, ami nincs? Maradjunk csak a töltésen, ott legalább az ösvényen tudunk haladni...

Újabb keresztúthoz érünk, szinte már a Réhelyi-erdő sarkánál vagyunk (5,1). Mivel a régi vasút töltéséről teljesen eltűnik az ösvény, menjünk tovább a töltés melletti (jobb oldali) földúton. Az erdőfoltnál újabb tábla jelzi a fokozottan védett terület határát (5,4). Itt egy rövid szakaszon bokros-fás részen haladunk.

A töltéstől a mezőre jobbra elkanyarodó (5,6), alig látható földúton kell menni a szinte karnyújtásnyira lévő fasor irányába (Ny felé). Fontos: ne kövessük a vasúti töltést a 300 méterre található Túzoknevelő telep felé tovább, mert erre a részre érthető okokból tilos bemenni. A Túzokrezervátum látogatóközpontja kissé délebbre van.

A mezőn keresztezünk egy töltést (6,1), majd a fasor mellett megyünk ki a Dévaványa - Kisújszállás aszfaltútig (6,7). Néha a fűben sok túzokot látni, ne zavarjuk őket.

Az úton forduljunk D-re, bal kéz felé. Aki fordított irányban járja a túrát, figyeljen a második balkanyar előtti fasorra. A hosszabb egyenes szakasz közepén balra aszfaltút vezet a zárt Túzokkeltetőhöz (7,4). A jobbkanyarban balra, a kilátó és a túzokmegfigyelő felé ágazik le egy földút (8,3).

Hamarosan elérjük a Túzokrezervátum Bemutató épületeit, a Réhelyi-majort (9,0 km). A házakhoz a bekötőúton át jutunk (tábla is jelzi).

A bemutató-telep április 1. és október 31. között tart nyitva, hétfő kivételével 9-17 óráig. A telepen bemutatják a túzoknevelés folyamatát, a túzokok életét, valamint az Ecsegi puszták élővilágát. Láthatunk még szürkemarhákat és más őshonos magyar haszonállatokat is az istállókban. A majorban szállás igényelhető, érdeklődni a (66) 483-083-as telefonszámon lehet. A pénztárnál információs kiadványokat vehetünk, bélyegezhetünk, a ház mellett pedig a csapból vizet szedhetünk. Érdemes megnézni a nemrég átadott tanösvényt is, bár ez a következő szakaszunk első 300 méterével közösen halad.

A végére pedig egy kis érdekesség: az Alföldi Kéktúra hivatalos avatásán, 1996-ban Réhelyen találkoztak a két végpont (Szekszárd és Sátoraljaújhely) felől érkező turisták. A túraútvonal felezőpontja azonban nem itt, hanem Fok-köznél van, innen 35 km-re.

A szakaszhoz kapcsolódó térkép: ITT

Képek az útvonalról

(A képek 2003-ban készültek)

Ecsegfalvát elhagyva rögtön a major után letérünk a főútról a régi vasút töltésére

A régi vasút nyomvonalán néhol jó az út...

...néhol csak egy zöld alagút van.

A balra feltűnő erdőfoltig kell ebben az irányban menni.

Azért szép ez!

Az erdő sarkát elérve gyenge földúton megyünk ki az aszfaltra (a fasor felé)

A befelé induló fasor könnyíti a tájékozódást

A kanyar mögött már a Túzokrezervátum

Tájékoztató tábla az istállóknál

Kiállítás a Réhelyi majorban

A túzokmegfigyelő les

A tanösvény bemutatja az Ecsegi-puszták élővilágát

8 Balai híd (Túrkeve) - Ecsegfalva - Tartalom - 10 Réhely (Túzokrezervátum) - Simasziget

Vissza a Turistakalauz nyitólapjára - a KVTE honlapra

© Készítette Vidovenyecz Zsolt, a KVTE tagja. 2003.09.15.