KÖRÖS-VIDÉKI KÉKTÚRA

21.  KÖRÖSNAGYHARSÁNY - TISZA ISTVÁN HÍD (Körösszakál)   3,8 km


ARCHÍV OLDAL - NE HASZNÁLD TÚRALEÍRÁSKÉNT! 

Figyelem, ez az oldal mára elavult, mivel az Alföldi Kéktúra útvonala 
2006-ban jelentősen módosult (többek között a szakaszolás is).
Ez az oldal csak archiválási céllal maradt meg.

AZ AKTUÁLIS LEÍRÁST ITT KERESD! (KATT!)



 

A szakaszhoz kapcsolódó térkép: ITT

A szakasz bejárásai: 1998 nyár (k), 2000 májusa (k), 2002 nyara (gy), 2003 májusa (k)

Az Alföldi Kéktúra utolsó békés megyei szakaszához értünk. Körösnagyharsány régi hagyományokkal rendelkezõ tipikus dél-bihari település. Valaha szebb napokat látott, de a trianoni döntés értelmében a világ végén fekvõ eldugott faluvá vált. Csökkenõ lakosság és egyre romló közlekedési feltételek jellemzik. Valaha forgalmas közút és egy vasúti vonal kötötte össze az innen 15 km-re lévõ Nagyváraddal. 

Ma itt találjuk hazánk egyik leglehangolóbb vasútállomását, ahol az egyetlen vágányon egy földkupac, 10 m peron és egy rozsdás tábla jelenti a Gyoma - Szeghalom - Körösnagyharsány vasútvonal végét. Hírlik, hogy a Vésztõ - Körösnagyharsány szakaszt megszûntetik, ami nem is csoda, hiszen alig utaznak a lassú szerelvényeken. A bejáráskor három óra alatt jutottam el ide az alig 70 km-re lévõ Békéscsabáról, az egyetlen reggeli vonattal.

Mindezek ellenére ajánlom a falut, mert még mindig látszanak hajdani gazdagságának nyomai, és igazi csemegét jelent az ínyenceknek. De ennyi kitérõ után térjünk vissza a túrához.
 

Megjegyzés: A templomtól a Sebes-Körös gátjáig kivezetõ szakaszon nem találsz kék jelet, mert az egy nagyobb kerülõvel, egészen a határ közelében halad, legalábbis az MTSZ igazolófüzete szerint. Érdemesebb azonban az itt leírt rövidebb változatot követni, mert ez a jártabb út, és nem koztáztatod az eltévedést. A határövezet jellege miatt amúgy sem szerencsés a határ közvetlen közelében mászkálnod. Általános jótanács: Geszt- Körösszakál között mindig legyenek nálad az okmányaid, a külterületeken járva pedig minden szembejövõnek köszönj, pláne a határõröknek.


Körösnagyharsány református temploma mellett indulunk el északnak, itt található a Bocskai-emlékmû is (Vasút utca). Egy vizenyõs területen át vezet az aszfaltút a falu szélsõ házaihoz, ahol balra (Ny-ra) fordulunk. Mindössze 50 m után, az utolsó háznál jobbra, (É-nak) vesszük az irányt, majd az út végén elérjük a már említett "vasútállomást" (0,5). Forduljunk balra, Ny felé és a síneken menjünk kb. 300 m-t az elsõ keresztezõ földútig (nincs nagy forgalom a síneken). Közben egy csatorna hídján is át kell haladni, itt csak a sínek között tudnak átmenni a bringások. 

Az átjárónál jobbra (É), a Sebes-Körös jól látható gátja felé kell fordulni (0,9), majd felmenni a gátra. A gáton bal kéz felé (Ny-ra), folyásirányba kell haladni. Fontos, hogy aki az ellenkezõ irányból jön, az itt mindenképpen térjen le, mert a falu után rögtön a határ jön. (Õk onnan ismerik fel a leágazást, hogy a szivattyútelep után ez az elsõ nagy lehajtó a gátról a jól látható falu mellé érve, és a gáton lévõ jól járt földút is ezt a kanyart követi D felé.) 

Érdemes a gát magasságát kihasználva körbetekinteni, mert innen rendszerint csodálatos panoráma van. Délre Körösnagyharsány, keletre Románia, a bihari dombvidék és Nagyvárad nagyobb gyárainak kéményei látszanak. Északra szemben Körösszegapáti, majd kelet felé kissé távolabb Berekböszörmény és Körösszeg (Cheresig-Románia) templomai látszanak. A nagyméretû romos téglatorony a körösszegi vár maradványa. Nyugatra a túlparton Körösszakál látszik. 

A Sebes-Körös gátján haladva egy takaros gátõrház mellett érintjük a Biharugrai Halgazdaság vízkivételi mûvét (1,9). Az innen induló széles csatorna partján haladtunk a korábbi szakaszon, Biharugra és Körösnagyharsány között. A gátról jól látszik a közeli zúgó is, amely mintegy 1 m-t duzzaszt a folyón (Itt lépünk át ténylegesen Hajdú-Bihar megyébe). A környéken sok horgászt találunk, egyszerr láttam, amint a mozdonyveztõ a vonattal jött vissza a tápcsatorna feletti hídhoz, hogy a visszaindulásig hátralévõ egy órában pecázgasson...

A gáton további másfél km-t menve érjük el a Biharugra - Körösszakál közti utat (3,6), amely az egysávos Tisza István hídon (3,8) átmenve (jobbra) vezet be Körösszakálba. Még ezen a parton találjuk a gátõrházat és a vasútállomást. A falu rögtön a híd után van, eltévedni lehetetlen. Innen már a hajdú-bihar megyei részen haladunk, nagyjából észak felé a falu központján keresztül (a fõtéren kissé eldugva egy bõvízû fúrt kutat találunk).

Közlekedés szempontjából innen vagy busszal utazunk Debrecen illetve Biharkeresztes felé (fontos vasútállomás), vagy a Sebes-Körös bal partján, a faluval szemben a gát tövében találjuk a körösszakáli vasútállomást, ahol Szeghalom és Gyoma érintésével juthatunk el az ország távolabbi részeibe is.

A Hajdú-Bihar megyei szakaszról egyelõre (2003) nincs részletes ismertetõ a neten, de részletes útleírást is tartalmazó füzet rendelhetõ a Hajdú-Bihar megyei Természetbarát Bizottságnál. (Honlapjuk pontos címe a Linkgyûjteményben).

A szakaszhoz kapcsolódó térkép: ITT


Képek az útvonalról

(A képek 2002-ben és 2003-ban készültek, a szakaszt fordított irányban bejárva)


 
 

Körösnagyharsány temploma a Sebes-Körös felõl

Tipikus utcakép Körösnagyharsányban, a villanykarón egy kopott kék jel

Körösnagyharsány "vasútállomása", ahol véget ér a világ

A sínek mellett haladunk az elsõ keresztezõ földútig

A Sebes-Körös gátjáról a jól járt földút visz el a vasútig. Jól látszik a falu temploma.

A Biharugrai Halgazdaság vízkivételi mûve

Kavicsos, jól járt út vezt a Sebes-Körös bal parti gátján

Békésen legelészõ tehén a híd elõtt

A Körösszakál melletti Gróf Tisza István híd ível át a Sebes-Körösön.

Körösszakál fõtere, a fúrt kút. A folytatáshoz szedjünk vizet!


20 Biharugra - Körösnagyharsány - Tartalom

Vissza a Turistakalauz nyitólapjára - a KVTE honlapra

© Készítette Vidovenyecz Zsolt, a KVTE tagja. 2003.05.30.